STUDIA MYTHOLOGICA SLAVICA Znanstvenoraziskovalni center SAZU |
STUDIA MYTHOLOGICA SLAVICA 3, 2000
Francisco Vaz da Silva:
Pepelko - Ubijalec zmaja
Izvleček
Članek obravnava zelo znani pravljici “Ubijalca zmaja” (Aath 300) in “Pepelko” (Aath 510). Avtor je s poglobljeno raziskavo ugotovil, da junak, ki ubije zmaja, pogosto kaže jasne Pepelkine poteze in je nekakšna moška verzija Pepelke, torej Pepelko. Vendar je bilo potrebno razložiti povezavo obeh ustaljenih paradigem: aktivnega junaka in trpeče junakinje. Ko pričujoča razprava poskuša razrešiti ta problem, izhaja iz predpostavke, da razlage, ki se zatekajo k stališču kontaminacije, v resnici ne morejo veliko razložiti in da mora biti velika paleta sorodnosti motivike med “Ubijalcem zmaja” in “Pepelko” pojasnjena zunaj empiričnega nivoja, na katerem gradijo tako imenovane “analize kontaminacije”. Zato j e avtor izdelal a lternativno metodologijo. N ajpr ej j e bil izveden poizkus izdelave modela iberske verzije “Ubijalca zmaja”, temelječe na iberskem gradivu, pri katerem pa empirične podobnosti s “Pepelko” očitno manjkajo. Potem je bil, še vedno izhajajoč iz iberskih podatkov, hkrati pa v veliki meri upoštevajoč tradicijo drugih regij, izdelan model osrednje teme “Pepelkinega ciklusa” v vseevropskem merilu. Primerjava obeh modelov je pokazala, da “Pepelkin ciklus” in “ciklus Ubijalca zmaja” z vidika komplementarnosti reflektirata skupno semantično polje, in da je z drugimi besedami tako “Ubijalec zmaja” kot “Pepelka” le ena polovica celotne slike, ki predstavlja “Pepelko” v vlogi “Ubijalca zmaja”.
Ko si avtor prizadeva odkriti identiteto obeh tem, se mu razkrije kompleksni simbolični sistem in njegova analiza, kot se zdi, potrjuje Proppovo “zelo pogumno izjavo”, da, če odvijemo “sliko transformacij” pravljic, ki so nanizane v verigi variant, s presenečenjem ugotovimo, da bi bile lahko vse pravljice izpeljane iz skupne teme “Ubijalca zmaja”. Natančneje torej: v članku je izpostavljeno, da moramo ciklično ločevanje prekinjenih enot od osnovnega vira nazaj v prvobitno jedro jemati za temeljni simbolični vzorec ogromne verige evropskih pravljic. Široki obrisi kompleksnega pogleda na svet pridejo na dan z ublažitvijo klasifikacijskih predpostavk in z opuščanjem razdelitve pravljic na toliko delov, kot je potrebno, da jih naredimo brez pomena.<(p>
Predstavitev | Kazalo |
Informacije, naročila |
Iskalnik |
Pomoč pri iskanju
Na začetek | Na vrh